Tuesday, February 22, 2011

FILIPINA – BUKANLAH SELEMAH YANG DISANGKA

Mabuhay~

Errrr…minta maaf ya, dalam tempoh masa 3 hingga 4 bulan ni, entri saya akan berkisarkan bumi Filipina sahaja. Maklumlah, ilmu baru. Keterujaan melanda lalu dikongsi bersama. Perigi dah ada, timba dah ada, tinggal nak cedok je airnya. Nak cedok ke tak, itu ikut suka.

Sebelum ni, saya percaya ramai yang tidak memndang sangat Filipina ni kan. maklumlah, apa je la keistimewaan yang Filipina ada. Tapi, heyyy…setiap negara ada keistimewaan sendiri. Sama juga la dengan Filipina. Cumanya, disebabkan ianya adalah sebuah negara yang baru nak membangun, orang lebih memandang kepada negara-negara maju terutamanya Eropah.

Bumi Filipina seumpama seperti masih cuti. Masih banyak hutan, gunung-ganang dan lautan yang biru jernih tidak tercemar. Sungguh, terlalu banyak tempat menarik di sini. Malangnya, duit yang ada dalam tas tangan ni terlalu terhad. Kalau tak, semua tempat saya jelajah.

Jom kita zoom sikit tempat-tempat menarik di Filipina. Oh, sebelum tu, gambar di bawah ni adalah ehsan dari Pakcik Google. Benda ni semua dah sedia ada lama. Tapi, kita tak tergerak untuk cari kan. Meh, saya tolong gerakkan sikit…


Boracay
Palawan
Corregidor
Intramuros
Pinatubo

Cantik tak? Filipina memang ada banyak tempat perlancongan yang menarik. Tapi, promosi perlancongan mereka lemah. Pernah dulu, Filipina nak salah seorang orang teratas dalam perlancongan Malaysia berkerja di bawah perlancongan Filipina. Tetapi ditolak atas sebab ‘grey market’ di sini. Bermula tahun ni, Filipina mula aktif dari segi perlancongan mereka.

Waktu saya taip entri ni, saya baru je lepas makan tengah hari bersama seorang staf di sini (Filipino). Dia bercerita mengenai universiti dan cara mereka belajar. Saya kagum lagi. Rupanya, berganda-ganda lagi susah dari universiti di Malaysia. Sebab,

1. Nak masuk kena ada keputusan yang terbaik.

2. Kena ambil ujian kemasukan.

3. Dalam seribu pemohon, 10% sahaja yang akan terpilih.

Ok, tu diantaranya la ye. Dalam peperiksaan, kalau kita jawab tapi salah, markah akan dipotong. Jadi, lebih baik biar kosong kalau tak 100% yakin. Mereka mementingkan kualiti. Agaknya, kalau orang yang macam saya, tak tahu tapi try-and-error je, entah akan lulus ke tak agaknya huhuhu~

Yang saya kagum laginya, mereka ni bercerita mengenai sejarah macam makan nasi je. Denga pun sedap. Saya ni, nak jatuh cinta dengan sejarah, bukan main bercinta lagi. Dia cakap, orang Filipina bukan mengamalkan sikap menghafal dalam subjek sejarah. Tapi, aplikasikan sejarah dengan kesan yang ada masa kini. Kalau ada idola, kaji apa keistimewaan orang tu dan ambil dan amalkan.

Ok, itu je la ye. Ada input tak dalam entri kali ni? Harap-harap ada la ye..Huuuuu~

4 comments:

faridmw said...

salam.. seronok dapat berkenalan dgn ramai kawan2 aisng...

FarhanaLicious said...

best nye. nanti ajar la bahasa tagalog gak. hehe

Iliana said...

faridmw :

salam kembali..Wahh lama tak dengar berita orang di sana..Semestinya seronok..Tapi lebih kepada kelakar hehe =p

FarhanaLicious :

Alamak..hehe..bahasa sini susah la nak tiru..basic je boleh la..Jom bercuti di sini..heee~

Anonymous said...

[p]But, there's OTT runway appearance,Gucci Wallet to fail to get reproduction,Cheap Coach Handbags rather shows a more impressive phenomena, so all belonging to the rebirth about rut . It is always best to combine either classic colors into new haute couture designs or funky new colors to classic designs until you know how to use a combination of haute couture design and funky fresh colors properly . He or she libel so that you can currently being delivered back and forth country wide often before this is probably above it might not be across for ages and then . What makes Hermes bags and Hermes purses so popular? Hermes Outlet UK are made of only the highest quality [url=http://www.springhermeshandbags.co.uk]hermes handbags kelly uk[/url] exotic leather and lined with the very supple and softest goat skin that matches color with the outer leather . The difference of a real in the sham would be that the former does not have a handbag made from paper . You can call various other car accident attorneys to allows all your family their bits of advice everywhere over the your selected car accident [url=http://www.fashionhermesbagsuk.co.uk]hermes belts women


[/url] attorneys . In written literature, the very first mention of the purse happens in the 14th century . 00

Hermes JPG Birkin 42cm Handbag Dark coffee



Hermes Handbag - Top Grade, Mirror image Genuine leather - Togo leather made of - Double non-adjustable leather handles - Goden hardwar - Four protective feet - Internal zipper pocket and patch pocket - Leather-wrapped Hermes lock - Detachable leather bell holding two keys - Goatskin lining - Serial number inside - Made in France - Comes with:authenticity [url=http://www.springhermeshandbags.co.uk]hermes handbags outlet[/url] card,dust bag,and care booklet - Size:42cm X 18cm X 23cm

At www . To be one of many best-selling degrees of handbags, Harvey seatbelt purses usually are displayed through just about every single main travel luggage keep in the market; but, together with the cyberspace good a fabulous simply just classic technique of buying exactly what you might call for, the desire to time to yourself and then go out during the warmth and mud has fast become history at this time.[/p][p]In the case of Hermes bags and mulberry bags, they are always at the height of [url=http://www.springhermeshandbags.co.uk]hermes handbags sale

[/url] fashion so there is no need to worry that something you like will be outdated by the time you walk out of the boutique . Like me, I am very parical to Hermes . There are a legitimate couple of artisan carriers which will price tag a new rather penny . But if you have been insane on Hermes [url=http://www.springhermeshandbags.co.uk]cheap hermes handbags birkin[/url] Evelyne III and cannot find the money for the unique kinds, the
really copied replicas can be the greatest choice . Besides these bags are galvanized with gold or palladium so that they do not lose [url=http://www.springhermeshandbags.co.uk]hermes handbags birkin[/url] shine and brightness like silver material . This goes some way to explaining the cost of these purses, which are hand made in [url=http://www.fashionhermesbagsuk.co.uk]hermes purse[/url] France . It is just today that some paparazzi spotted her and took a series of pictures . The standard parameters of these bags are extremely strict that from amounts of bags manufactured, only few bags pass the standard test to be removed on the market.[/p]