Saturday, March 28, 2009

DARI KACA MATA KITA



Salam pertemuan kembali semua..



Maaf, sekiranya saya tidak berkesempatan mengunjungi rumah kalian. Isyaallah, jika ada kesempatan, akan saya jejakkan kata juga di sana.



Terus merujuk kepada tajuk di atas, entri ini hanyalah sebagai perkongsian dan meluah pendapat secara peribadi saya sahaja. Ya, mungkin ianya boleh diterima-pakai, dan mungkin juga tidak. Saya, hanyalah hamba yang masih mengais-ngais sumber ilmu dalam pemantapan diri. Jika ada sebarang kesilapan pemikiran dan pemahaman saya, dengan hati yang luas terbuka, saya sedia menerima sebarang kritikan dan teguran membina.



Ada satu kemuskilan di hati, mengapa, terlalu mudah untuk manusia itu membuat andaian? Apa pendapat kalian, jika terlihat seorang apek berbaju pagoda, berselipar jepun duduk di warung kopi? Pastinya ramai akan berkata,


"mesti dia ni penoreh getah"


Percaya atau tidak, majoriti apek-apek yang berkapuk-kapuk duitnya di bank itu lebih gemar bergaya santai berbanding ditunjuk-tayang. Pernah sekali saya memberi hujah berunsurkan ajaran Islam. Apa yang dibalas,


"owh~ kau tahu juga rupanya tentang Islam ye"


Hurmm...maaf ye, jika kalian melihat saya, saya orangnya biasa sahaja. Tapi, adakah itu bermakna saya tidak berpengetahuan agama? Apa pula tanggapan mereka jika terlihat seorang yang bertudung labuh? Adakah begitu mudah mereka menyangka dia itu seorang yang pakar dalam bidang keagamaan? Jika begitu, mudahlah saya. Hanya perlu menukar penampilan, pasti berubah persepsi tersebut kan.


Sebaik-baiknya, kedua-dua itu bergerak secara seimbang. Dan, saya akui, saya masih dalam tahap memperbaiki diri, bukannya yang terbaik. Tetapi, janganlah terlalu mudah membuat andaian. Orang yang tahu soal agama, tak semestinya dia juga mengamalkannya. Ada juga spesis yang mengamalkan, tetapi tak tahu apakah yang tersirat di sebaliknya.



Mungkin, kata-kata itu telah memukul diri saya untuk bergerak menjadi yang lebih baik. Bukan salah mereka pun untuk berkata begitu. Tidak mustahil kerana cara saya sendiri. Apa sekalipun ia, mati dalam keadaan sedang mempelajari itu lebaih baik dari mati dalam keadaan membiarkan diri begitu sahaja kan. Makanya, saya tidak akan sama sekali untuk berhenti di tahap ini. Selagi boleh, akan saya terus mengisi kehidupan ini - insyaallah.

34 comments:

DAMAI said...

salama sayang buat kamu iliana ^^

terdengar bunyi2 sedih dan marah ketika membaca baris demi baris entri kamu kali ini....atau Damai je yang tersilap?..semoga kesabaran sentiasa menemani kamu...^^

kata2 kamu itu benar iliana...berdasarkan pemakaian sahaja tidak semestinya menunjukkan ketinggian ilmunya...

peribahasa arab berbunyi...

"ilmu tanpa amal seperti pohon yang tidak berbuah"

tahu dan faham bagaimana mengerjakan solat,hendaklah kita zahirkan dengan perbuatan....

mengerti kewajipan berpuasa di bulan Ramadhan,kita laksanakan puasa itu sebaik mungkin...

begitu juga dalam hal menutup aurat...bila secara teorinya kita faham cara dan pelaksanaan yang terbaik,maka,wajiblah untuk kita patuh dan ikut ^^

~~gunakan kelebihan pada memberi manfaat...perbaiki kelemahan agar hidup lebih berkat...insyaAllah ^^~~

Iliana said...

salam rindu Damai..

owhh~ tidak sama sekali. saya bukan seorang yang pemarah. cerita yang saya muatkan di sini sekadar cebisan contoh sahaja.

ya, ilmu itu tiada maknanya jika tidak diamalkan. tetapi, saya seorang yang kurang gemar menonjolkan diri. saya suka cara bersahaja. tapi, manusia itu terlalu mudah membuat penilaian tanpa mengenal terlebih dahulu.

lebih malang lagi, jika tanggapan itu disebar-sebarkan. apa pun, saya tidak kisah akan itu. kita hari ini, tak semestinya kita hari esok.

Permata Nusantara said...

iliana..

tak kenal maka tak cinta.....jadi tidak adil juga untuk menilai seseorang daripada penampilan sahaja...saya sendiri pernah mengalami situasi yang sama...dgn penampilan saya,manusia menilai diri sy walaupun sebenarnya...sy sendiri lebih mengenali siapa saya...namun..itulah hakikatnya...manusia menilai melalui pemerhatian terhadap penampilan kita...itu tidak salah dan lumrah dlm hidup...tetapi adalah lebih baik supaya mendidik diri agar sentiasa berprasangka baik kepada sesiapa sahaja..tak kira dia bertudung labuh atau sebaliknya.....

iliana said...

salam permata nusantara

ya, penampilan itu memberi first impression. kadangkala, ia benar, kadangkala tidak.

saya seringkali ingat kata pensyarah saya, manusia ni terlalu bersikap prejudis. prejudis terhadap banyak perkara..dan sikap inilah yang membuatkan kita tidak maju ke depan..

wallahualam

FarhanaLicious said...

mungkin itu yg dinamakan first impression.

iliana said...

first impression yg lebih kearah negatif tu memang sedikit mendatangkan masalah..keep thinking positive..petua awet muda hehe

alien said...

aku selalu ber T-shirt lusuh..serta jean lusuh..selipar..
siapakah aku..

iliana said...

hahaha..kamu adalah sah makhluk dalam kategori 'manusia'. sebab 'manusia' berbaju..
i don't like judge people without knowing them first (^_^)

izman said...

iye, dont judge the book by its cover.

selalulah berprasangka baik dan tinggi pd seseorang. pakaian tak mencerminkan personaliti dan kepenuhan poket. he.3x

Monkey D Luffy said...

UUM? :)

suara said...

Salam sayang eleeyana...
Ada ketika lebih baik menjadi ubi, diam-diam berisi.
Ada ketika kita perlu 'keluarkan' diri kita, kerana tak mahu orang lain salah sangka.
Ada ketika baik kita biarkan saja mereka meneka, kerana sesungguhnya Allah lebih mengenal kita, lebih dari kita mengenal diri kita sendiri...
:)

iliana said...

--> izman

kadang-kadang, ada orang gemar sembunyikan identiti sebenar dia kan..

--> monkey D Luffy

iya..kenapa?

--> suara

salam kerinduan kak su..owhh~ komentar ini seperti sudah memberi semangat baru...terima kasih ya kak su

pencinta bahasa said...

salam..
sy setuju skali dgn apa yg saudari katakan..penampilan x semestinya menunjukkan thp ilmu seseorg.. prnh skali abg sy ke singapura utk memohon visa utk sesebuah negara utk melanjutkn pelajarannya di peringkat PhD dn phk mereka tdk bersetuju dgn penampilannya yg sederhana dibandingkn dgn thp pendidikannya..

iliana said...

salam kenal dan salam ziarah Pencinta Bahasa..

baru sahaja tadi saya ke ekspo konvokesyen..tak disangka, yang saya lihat itu adalah naib canselor universiti..duduknya bukan di kerusi VIP, hanya di belakang PA system berkerusi plastik..bukan berkot cantik, hanya bert-shirt tanpa kolar sahaja..jika dilihat, mampukan orang ramai menyangka dia adalah seorang 'Tan Sri Nordin Kardi'?

itulah manusia..gemar menduga

zafi said...

itulah yg kita katakan kehidupan.. penuh dengan rencah dan ragamnya. yg penting kita kenal dengan diri kita dan kita yakin dengan tindakan kita... jaga tingkah laku dan maruah diri... ckp org? erm... ambil juga kisah tapi sebenarnya kita lebih kenal sapa diri kita... org lain? ermm mulut ni semua benda nak kata... ade mata kita pandang... ade telinge kita dengar... yg baik kita ikut yek dik... yg buruk kita buang jauh2.. buang kat gaung di Plymouth nih! :P
take care!
rindu pd UUM

iliana said...

eh, zafi pun ex-uum ke?

ya, saya pernah alami di mana ketika itu orang menyebarkan keburukan saya..apa yang saya buat, hanya berdiam diri..di akhirnya, yang benar tetap akan terbukti dengan sendirinya kan..memang cara saya juga, saya lebih gemar bertindak dari berkata-kata..bila kita membalas, pasti orang itu lagi suka sebab kita melenting dan seolah-olah dia menang kan..tapi, kalai kita buat dek je, mesti dia pun bosan sebab bermain dengan diri sendiri (syok sendiri hehe)

zafi said...

yeah i did my undergrad study in UUM... been very active in uum long2 time ago... hahhahhahha hows life anyway?

iliana said...

ye ke..
ex-UUM rupanya..life, agak kelam-kabut sikit sekarang..final xam around the corner..nak catchup banyak benda..sem ni, banyak perubahan di sini..kualiti peperiksaan memang meningkat mendadak..so, kena work-hard + smart 200%..

ambil kos apa ye di sini? kolej mana dulu?

Yunus Badawi said...

semua perbuatan itu bergantung pada niat. Jadi sebelum memulakan apa2 pekerjaan pastikan niat kita betul dan murni.

nahmy said...

mmg org la ni suka menilai sesuatu berdasarkan kpd lapisan luar. wlupun telah diingatkan berkali2 "jgn menilai buku ikut kulit luar". maknanya jgn ada prejudis...dan itulah yg Islam ajar pun. tp kita sering lupa akan hal tu...

iliana said...

--> Yunus Badawi

betul tu..yang penting niat kita mesti betul..kemudian, disusuli dengan tindakan yang betul juga

--> nahmy

sikap begini kadangkala menjadi punca pembatutan perkembangan pemikiran kan..seolah-olah tersekat..

MdFarid said...
This comment has been removed by the author.
Ibnurashidi said...

Salam iliana...

Pertama sekali, saya ingin meminta maaf jika ada salah dan silap.

Baiklah, penggunaan "dont judge the book by its cover" seringkali terngiang-ngiang di corong telinga saya dari dulu sehingga kini. Biasanya hujjah menggunakan perkataan ini bagi mereka tidak menutup aurat dan tidak sempurna menutup aurat. Saya pernah bersembang dengan 'mereka'. Dan mereka menggunakan alasan inilah untuk kekal sebagai seorang yang berpegang pada prinsip takpa pakai apapun hatta membuka aurat asalkan hati baik, tak buat itu dan tak buat ini.

Salah faham ini memberikan impak yang besar. Kenapa? kerana manusia yang luhur hatinya, suci dengan norma islami akan menzahirkan melalui zahiriyyah pula selepas batiniyyah. Pernahkah kita melihat ulama' memakai pakaian punk? seumur hidup saya belum melihat lagi. Kalau adapun mungkin ulama' itu perlu belajar akhlak berpakaian secara mendalam.

Point kedua mengenai seseorang berkelakuan, berpakaian seperti kebiasaan orang faham. Memang begitu, kita akan menilai artis yang berpakaian tetapi telanjang adalah seuatu perkara yang ditegah dalam Islam. Begitu juga kita melihat seseorang berada di dalam disko, tetapi hakikatnya dia tak menari atau minum arak hanya duduk saja. Namun jangan salahkan orang menganggap begitu kerana dia sendiri mendatangkan fitnah kepada dirinya. Bukankah menyokong itu seolah2 redha dengannya. Dan mengunjungi disko, pub itu sendiri sudah mendatangkan dosa.

Walaubagaimanapun, saya mengucapkan tahniah buat kamu kerana luahan ini:

"saya akui, saya masih dalam tahap memperbaiki diri, bukannya yang terbaik."

Setiap manusia tidak sempurna. Namun menuju kesempurnaan itu adalah sebaiknya. Akhir kalam, saya memohon jutaan kemaafaan.

iliana said...

salam ustaz..

jangan risau, saya tidak akan tersinggung dengan sebarang komentar yang telus..dalam mencari kebaikan itu, saya percaya, kejujuran itu penting..tak kan la yang salah pun nak dibenarkan, maka, selama-lamanya tidak akan baik la orang tu..kan?

jika saya nak tersinggung, saya tidak akan letak entri ini di blog..sebabnya, bagi saya, saya tidak mahu saya seorang yang berubah, tapi semua sekali..

niat saya, jika saya ingin ke satu arah yang lebih selamat, biarlah saya turut membawa beberapa pengikut yang lain..saya akui, dalam sedikit sebanyak perubahan diri yang saya lakukan, tohmahan itu tetap ada..mesti ada yang kata, "bajet ustazah la konon"..insyaallah, perlahan-lahan saya akan memperbaiki diri..

p/s : tiada apa yang perlu dimaafkan..sebaliknya, saya yang harus berterima kasih..

p/p/s : sahabat yang membimbing ke arah kebaikan itu bukan mudah dicari..

13may said...

nice entry.. :)

kadang kadang kita jgn pandang org tadak mata...hehhe hehhe

SangMentari said...

Kata orang don't judge the book by its cover. Ya, usah terlalu cepat membaca hati dan fikrah seseorang. Silap baca, badan binasa.

p/s lebih baik kita berdiri di atas bayang sendiri bukan, cantik di luar belum tentu bersih juga dalamnya.

iliana said...

--> 13 may

kalau tadak mata, tak pandang langsung la namanya hehe ;p

--> sang mentari

dunia ini terlalu banyak kepura-puraan..sehinggakan kita sukar untuk menilai mana yang benar dan mana yang tidak..ya, jadi diri sendiri adalah yang terbaik

sofi al-muqri' said...

buat saudari liyana..

tak kiralah ape pon persepsi orang lain terhadap kita, namun saudari tetap punyai pesonaliti tersendiri..

justeru, pesonaliti dan keperibadianlah antara aspek yg perlu diterap sungguh2 dgn nilai2 Islami..

redha manusia selamanya pasti takkan tercapai, namun redha Ilahi itulah yg kita mahukan..

eh, cam bg ceramah je~
maaf, ye~

iliana said...

buat saudara Soufi hehe ;p

mujur kamu mengingatkan saya..ya, redha Ilahi itu yang dicari..tidak perlulah saya fikirkan sangat redha manusia kan..komentar kamu berjaya membangkitkan semula semangat saya..terima kasih ya..

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]cheap educational software, [url=http://firgonbares.net/]adobe creative suite 4 master[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] nero 9 retail sofware downloads
windows vista themes [url=http://firgonbares.net/]french educational software[/url] cheap children's software
[url=http://firgonbares.net/]software discounts for educators[/url] Creative Suite 4 Design
[url=http://firgonbares.net/]live stock price software[/url] Pro 2
store software update [url=http://firgonbares.net/]hot key adobe acrobat 9 pro[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]oem software price, [url=http://sunkomutors.net/]and oem software[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] acdsee pro photo manager software canada
office enterprise 2007 activation [url=http://sunkomutors.net/]microsoft office 2003 key[/url] xp office software
[url=http://sunkomutors.net/]software to buy and sell[/url] nik software discount
[url=http://sunkomutors.net/]buy cheap software coupon[/url] discount childrens software
college discounted software [url=http://sunkomutors.net/]discount adobe software for[/b]

Anonymous said...

[url=http://hopresovees.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]latest adobe photoshop software, [url=http://vonmertoes.net/]discount software discount game software[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] 8 Mac Retail windows vista business worker
hacked adobe acrobat pro 8 for mac os x [url=http://vonmertoes.net/]adobe software discounts for[/url] buy the 2.0 software update
[url=http://vonmertoes.net/]bitdefender vs kaspersky[/url] sell software business
[url=http://hopresovees.net/]usa & canada software[/url] microsoft office 2003 free download
filemaker pro 10 crack [url=http://bariossetos.net/]cheap oem software scam[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]game software price, [url=http://murudobaros.net/]cheap downloadable oem software[/url]
[url=http://murudobaros.net/]sale manager software[/url] selling your software company canada for software
buy software photoshop [url=http://murudobaros.net/]discounts on adobe software[/url] microsoft office enterprise 2007 key
[url=http://murudobaros.net/]software for buying and selling[/url] free adobe photoshop cs3
[url=http://murudobaros.net/]student discount on software[/url] compare educational software
academic office software [url=http://murudobaros.net/]software of ms office[/b]

Anonymous said...

[url=http://hopresovees.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]acdsee pro download free, [url=http://bariossetos.net/]software to buy online[/url]
[url=http://hopresovees.net/][/url] software installation order order free softwares
the difference between academic software [url=http://vonmertoes.net/]download adobe photoshop cs3 for free[/url] property sales software
[url=http://hopresovees.net/]to sell oem software[/url] coreldraw graphics suite x4 keygens
[url=http://vonmertoes.net/]adobe creative suite 3[/url] a+ educational software
academic software dreamweaver [url=http://vonmertoes.net/]adobe meeting software[/b]