Monday, October 27, 2008

KESESAKAN DI JALAN MINDA


Salam kesibukan kepada semua pembaca....


Nampaknya, waktu kritikal kian menghampiri. Tak lama lagi, peperiksaan akhir bagi IPTA di seluruh Malaysia akan berlangsung. Maka, nafas yang dihela kian menyingkat, mata pun kian berpinar dan otak pun kian sendat. Itulah perkara normal yang dirasai ketika menanggung debaran peperiksaan yang kian menjelma.


Aku ingin kongsikan sedikit pengalaman aku ketika 'study week' ni


Pernah satu ketika dahulu (sem lepas), aku belajar sehingga larut malam. Berbekalkan secawan nescafe, aku mula membuat latihan matematik. Agak sukar untuk menyelesaikan soalan tersebut mengakibatkan aku tidak berpuas hati selagi tidak menemui jawapannya. Sehinggalah pukul 4.00am. Barulah aku perasan otak aku sudah keletihan. Maka, aku pun berlabuh la di atas katil dengan nota matematik tadi untuk cuba diteliti sehinggalah terlena. Disebabkan kengantukan terlampau, aku menuju ke tandas pagi itu untuk menunaikan solat subuh dengan mata yang kelat dan kepala melayang umpama layang-layang. Seperti biasa, ambil berus gigi untuk bersugi. Entah bagaimana, tiba-tiba aku terasa ubat gigi kali itu agak pelik sekali. Punyalah aku tergamam kerana itu sebenarnya bukanlah ubat gigi. Tetapi, pencuci muka aku. Aduh, terus segar aku dibuatnya....


Bila mengimbas kembali tentang peperiksaan akhir ni, macam-macam ragam akan muncul. Kebiasaannya, ramai pelajar tiba-tiba berubah karakter menjadi peramah. Sebab apa? Sebab ingin mendapatkan nota atau tips (mungkin) daripada pensyarah. Dan disaat-saat kritikal ini jugalah para pensyarah akan menjadi halimunan seketika menghilangkan diri (tidak ada di dalam bilik).


Kalau nak ceritakan bilik sendiri, jangan cakaplah. Pastinya nota bertaburan dengan tahap kekemasan dibawah sifar. Mulalah terasa seperti masa yang berjalan begitu pantas. Umpama banyak lagi kerja ingin dilangsaikan. Apa pun, itu semua bergantung kepada pengaturan masa sendiri.


Di saat keserabutan begini, aku nak berterima kasih kepada sesiapa yang turut menyokong, memberi semangat untuk jangan malas belajar. Terima kasih kepada rakan blog yang ada bagi lagu ala-ala menenangkan jiwa tu, yang menemani aku membelel di ym, yang sudi poskan cd (aku dah terima, terima kasih ya) dan semua-semua la yang turut mendoakan.


Bila aku berjalan ke blog orang lain, mula dah terasa sunyinya. Aku je yang masih suka bersiar-siar hehe sebab aku punya subjek terlalu lambat bermulanya. Sebenarnya, aku pun tak berapa sempat nak menaip, tetapi oleh kerana ada yang menegur, 'bila nak update?', baiklah aku dah 'update'. Insyaallah aku tak berapa dapat untuk menambah cerita untuk beberapa ketika, tetapi blog orang lain aku akan cuba untuk menjengah juga.


Sedikit pesanan untuk semua yang bakal menduduki peperiksaan dan diri sendiri juga, jaga amalan, banyakkan berdoa, gandakan solat sunat, tingkatkan usaha, mohon restu dari ibu bapa dan bertawakal kepada Allah s.w.t.


Kata terakhir : Semoga berjaya!

35 comments:

faridmw said...

salam... rajin study sampai malam..
klu kami malam periksa baru baca buku.. sbb klu baca sebelom tu, leh baca tpi tak masuk kepala.. malam periksa baru baca cepar ingt..
semoga berjaya dgn cemerlang..

e-leeyana said...

hehehe biase la tuh...yg awal2 ni tok paper yg kne byk xcercise mcm math...klu yg m'bce, mmg ala2 hampir xam gak la bru bce...

tp, klu mase da suntuk, apa yg dbce sume blh lekat kt kepala..klu x, bce 10x pn msh blh lupe2 lg. heheh...

thanks (^_^)

13may said...

selamat maju jaya!

Yunus Badawi said...

e-leeyana,
Setelah berusaha, serahkanlah kpd Allah. Semoga diberi kesihatan yg tip top masa peperiksaan dan mencapai kejayaan cemerlang.

Suka Bebel said...

mujur akibat jatuh itu ari tak mencacatkan mindaku.hehe

e-leeyana said...

13 may : tinkiu...wahhh~ bersemangat

e-leeyana said...

en YB : huhu tu yg sedey tuh...klo ikt adat xam sblm2 ni, tahap kesihatan msti truk...ni pn da mula bersin2 (tanda penyakit akan dtg menyerang)...tp, ni kt rmh dah...harap2 sehat la...

e-leeyana said...

suka bebel : ye ker??? confident jek...ntah2 side effect tuh dtg lmbt sket hehehehe...ehhh...gurau jek...cian kt kak elly....take a gud care 4 da nxt time yea...u r da 1 who suppose to tke care on sum other person in future...isk isk isk...xlame je lg tuh...b'debar2 tak...kalah org nk xam kn kn kn hehe

musz said...

minah...jwb xam betol2 okeh..jgn berangan jek..tp ko tu, xsetadi pown xpe..org lain setadi beria2 pn xdpt pointer tinggi cm ko..turun sket ilmu..

TokNabe said...

hah..peksa!, time nilah yg paling malas kalau study ni.

Belajar ok, bab peksa tu yg malas nak tempuh..

e-leeyana said...

musz : oit sape ckp aku blh dpt ponter dgn snang2 camtu...aku setadi gak la...cume aku stadi time korang xtadi ngehehe...aku mane blh stadi klu bising...

nway, tinkiu 4 ur wish. gud luck 2 u too

e-leeyana said...

toknabe : bak kate org, blajar tu senang je...xam tu je yg ssh hehe...time blaja sume faham...ble dpt soalan, halamaks...lg2 klo aplikasi...merenung jam dlu bru menulis hehe...

gitartong said...

salam ziarah.

selamat ber'exam'. moga ibubapa kamu berbangga

e-leeyana said...

salam ziarah...

terima kasih...mudah2an termakbul...doa2kn la yea...

yatie said...

woit..gudluck okeh final..jge kesihatan elok2..

suara said...

Salam yana...
Dah nak exam erk? Jawab elok-elok ya.

Amalkan baca ayat Al-Insyirah dan ayat At-Taubah. InysaAllah, semoga segalanya menjadi lebih mudah.

Si Kachak Suparjo said...

Exam?

Ape tu?


Muahahahahah!!

BurungBelatuk said...

salam....study jgn xstudy...all d best ya..

e-leeyana said...

yatie : toche toche...

e-leeyana said...

kak su : insyaallah...wahhh~ tips berguna tuh...time2 nk xam ni, rohaniah kne jge...tok ketenangan dr dlm...terima kasih byk2...

e-leeyana said...

en. kachak : chait...tau la praktikal...xpe la, xam kn seronok huhuhu (sedapkan ati sendiri)...

e-leeyana said...

burung belatuk : tinkiu2...setadi la ni huhu (selang seli dgn online)

BalQis said...

Exam week ker?
Good luck n all the best~

Situasi yang sama berlaku juga di sini bila dah dekat2 musim peperiksaan, especially ttg kekemasan bilik di bawah sifar tambah plak ngan jantung berdebar2 bila hari terasa berlalu ngan sgt pantas...

Tambah lagi memang kalau boleh tak kuar bilik langsunglah, time exam baru nampak muka memasing, tdo tak cukup time~ wargh....

Semoga berjaya!

e-leeyana said...

hehe...tau xpe...time2 cmni rse apa yg dbuat semuanya xkne...fiuhhh~

release tensen dgn rakan2 maya agk menyeronokkan...sbb klu tgk muka kwn2 yg sdg struggle tuk xam gak...hadehhhh same2 stress...

tinkiu

Dakjaat™ said...

hehehe! majok ke saye? takde rasanya ... maybe i dah lupe.. better dun tell me what the reason is.. nnti i akan majok balik .. wakakakaka! ;p

e-leeyana said...

heleh dakjat ni...kamu mmg ske membuli dlm diam...okeh2...bgus gak klu da lpe hehe...wish me the best of luck in dis becomin final xam k...

poyotito's said...

good luck!!
best student gayanya lu nih

e-leeyana said...

hoho tinkiu2...erk...mane ade...pointer da jatuh da nih...nk naikkan balik...huppp...get..set...go!!! hehe

izman said...

yg penting studi smart.

good luck in ur exam and pass with flying colour.

xiiinam751 said...

zaman ckLah dulu...masa-masa dekat exam cam...ckLah jadi buruan terutama budak lelaki! Bukan...bukan depa ngorat ckLah tapi nak photostat nota...sbb ckLah rajin salin nota masa kuliah! ckLah pun apalagi...buat business jual nota...he...he...he..

e-leeyana said...

en.izman: alamaks ni pesan dr senior nih...insyaallah akn wat yg t'baik...

e-leeyana said...

ckLah: hehe...oyooo itu mcm ka...ok la tu, smbil menyelam minum air...nmpknya sy pn nk praktikkan cmtu la...owh~ idea bernas nih hehe

musz said...

minah, ble nk update nih??? lame da cte ni..

zafi said...

study kat mana eh?
opss me org baru... best of luck!
Yakin diri.. u can do it!
doa ibu ayah kawan2 sentiasa bersama kita tau.

e-leeyana said...

stadi kt uum..
selamat dtg ya ke teratak hamba..hehe..
yeah~ confident (^_^)