Saturday, October 11, 2008

KELUHAN SUARA

Laung kita
Kita telah Berjaya
Menegakkan mahligai syurga
Dalam lautan kotaraya
Rakyat hidup mewah selesa
Walaupun Malaysia
Baru mengibarkan bendera
Melangkah ke dasawarsa keempat sahaja

Tetapi katanya
Belumlah sampai masanya
Untuk tunjukkan riak kita
Belum tiba saatnya
Malaysia boleh bersorak bangga
Dengan masyarakatnya yang benar-benar
Berjaya dan merdeka

Dibawah keredupan mewah dan selesa
Anak-anak kita hanya tahu
Bermandi manda
Dalam racun madu manis bergelora
Bersuka ria siang malam
Bawah pancaran neon pelbagai warna
Tanpa disedari bahawa
Kita sebenarnya dipermain dan diperdaya
Dengan unsur rantau yang bergelar
Mutu! Maju! Unggul! dan bergaya!
Dan terus membiarkannya
Membinasakan agama kita
Memusnahkan keharmonian Negara

Itulah kata-kata si akhlak mulia
Yang akrab pada mulanya
Tapi tinggal nostalgia sahaja
Gelaknya sentiasa penuh kesal
Tidak berhenti berkeluh dan bertanya

Berambut panjang apa gunanya?
Jika tidak berani mati untuk Negara
Bergaun pendek apa lebihnya?
Jika kain sependek ilmu dan minda
Berteknologi canggih apa gunanya?
Jika ia menghanyutkan manusia
Bergunungan harta apa rasanya?
Jika lupa hubungan kita dengan-Nya

13 comments:

SangPelangi said...

Wah.
Manisnya gula lebaran,
meluak azam. Limpah.
Teguk di bawah sedar.
Menggiurkan.

Ada bau merdeka.
Tapi miliknya akal,
insan darjat tiga.

p/s: Haachuhhh.. Selsema. Tiada nama penulis dan tanda baca. Aku alergi. Haha. Gurau je tuan tanah.

e-leeyana said...

aisehhh....bermadah la plak komen mr. rainbow nih...siap perli tu...raye xminx maap lg ni...nmpknye interest naik 99%....no.akaun nti sku email haha...

alamaks....ada mslh sket yg xdpt nk d tmbh...kalau x, sume aku nk ltk...alamat rmh, no. tpun sume2 tu la hehehe ;p

geget aku said...

mula dah dia punya ayat bunga...ingat mse sek dlu je...cerita bersambung...

TokNabe said...

apa nak kata yek.. hehe lembab sikit bab2 sastera ni. :D

e-leeyana said...

geget...terketar2 tgn aku nk menaip...rse jem kat saraf minda nk keluarkan kata...pisau dah tumpul...xmcm dlu lg la indahnya kata2...tp ttp nk berusaha ngehehehe

e-leeyana said...

toknabe :

kekeke...xpe...ni pn ltk tok ske2 je...xpakse sape2 ye...

geget aku said...

haha..xpe2..ko kn dok kat sidang redaksi mse sek dlu..mksdnye ade talent la tu..

Yunus Badawi said...

e-leeyana,
Sungguh puitis. Mesti awak seorg yg seni. Saya bab puisi dan sastera ni lebih kurang mcm Toknabe he he he

e-leeyana said...

owh..terima kasih ats pujian...itu cuma puisi yg terlintas d minda...seni??? xda la seni sgt pn hehe...

faridmw said...

salam... susah juga nak fhm klu bukan aliran sastera ni... heheheh,,.. apapon mna nak dapat kemanisan wajah tanpa senyuman...heheheeh.. itu bkn sastera la...

e-leeyana said...

hehehe...xpe, ikt je kfhman sndri...

senyum tu kn 1 kuasa...dr ssh blh jd snang...xrugi senyum byk2...

fusarium solani said...

Bagus puisinya, namun ada baris yang saya kira agak biasa kelihatan bagi metafora papan tanda iklan.

Subjek diletak secara terus, maka makna dan hala tuju puisi mudah diteka.

Teruskan menulis!

e-leeyana said...

alamaks...ctenye mcm ni, sy byk gak bce sajak2 yg gne bhs agak mendalam n org ramai xfhm...jd, klu blh sy xnk la mcm tu...

anafora? metafora??? aduhh...hehe (xberapa fhm)...kalau nk gne bhs2 yg tinggi nilai sasteranya, alamatnya berbantalkan kamus dewan la tidur sy...

insyaallah sy akn menulis lg ble ada mse...n jgn lpe komen (meningkat ke menurun prestasi sy tu hehe)...