Friday, September 19, 2008

nyum nyum...ENAK ENAK BELAKA

pejam celik, pejam celik...kita sudah pun melepasi pertengahan Ramadhan. rasanya macam sekejap je masa tu berlalu kan. dihitung-hitung, hanya tinggal berapa tika je lagi seluruh umat Islam akan menyambut Syawal pula. errr...apa yang saya nak kongsikan bersama anda sebenarnya ni???


hehe...sebelum teruskan pembacaan, tarik nafas dalam-dalam...tahan iman...dah sudah? ok, boleh la teruskan pembacaan kalian (^_^)



di Malaysia ni, bila sebut sahaja bulan Ramadhan, pasti tidak akan boleh lari daripada dua perkataan ini juga, 'BAZAR RAMADHAN'. boleh dikatakan hampir seluruh Malaysia, kemana sahaja kita pergi, pasti akan berjumpa dengan bazar tu. jadi, apa kata kita jengah-jengah sikit apa yang ada di dalam bazar tu? sehinggakan semua kaum dan bangsa di Malaysia ni, tidak kira la puasa ataupun tidak, pasti menyerbu bazar ni...jom jalan-jalan...








Di Pahang, dengan lebih daripada 100 buah gerai berhimpun di sini, anda pasti akan menemui makanan yang masing-masing dapat bayangkan akan memenuhi selera orang puasa (seperti anda hehe). Di antara makanan paling enak yang terdapat di sini adalah Opor Daging atau Ayam, akok, murtabak, sup daging dan cendol. Bazar paling menarik untuk dikunjungi ialah bazar Jalan Mahkota di hadapan masjid negeri, Sungai Isap, Balok dan Beserah. (siapa yang tak dapat pergi tu, berserah sahaja la ye..kekeke)




Hujung minggu, pasar Satok adalah satu destinasi pelancongan di Kuching apabila tibanya Ramadan. keseluruhan kawasan akan diliputi dek warna-warni makanan, juadah tempatan dan dari Indonesia sememangnya mudah didapati di sini. Lihatlah makanan istimewa Sarawak, kek lapisnya sahaja dah berwarna-warni...nyum nyum...








Apa sahaja yang tidak bisa diperolehi di Pekan Rabu. Dari segi kedudukan yang strategik, ia juga menghidangkan makanan terbaik negeri, boleh ditawar dan paling istimewa adalah kepelbagaian hidangan yang ada untuk dijual. Kegemaran ramai adalah Pasembor dan Cendol Pulut.





Negeri yang paling maju di negara ini, Selangor, juga merupakan rumah yang ketara banyaknya bazar Ramadan seperti bazar Kelana Jaya di Jalan SS6/1, Stadium Shah Alam, bazar-bazar dalam Section 14, Section 17, USJ 2, USJ 4, dan 220 buah gerai dalam bazar Ramadhan Seri Gombak . Berjaga-jaga untuk ayam golek dan putu piring, sebab memang banyak di sini. (uiiiii sodapnye....)











Kesesakan lalulintas bukan sahaja di jalan-jalan utama. malahan jalan-jalan yang tidak utama juga menjadi sesak gara-gara bazar ini. Di antara yang paling ketara adalah bazar Jalan Raja Alang, Kampung Kerinchi, Bangsar, Setapak Jaya, Wangsa Maju, Melawati dan bazar-bazar Desa Pandan. itulah apa yang berlaku di Kuala Lumpur.


pernah dengar Rendang Tok dan sambat ikan patin masak tempoyak? hehe...pastinya tahu kan... Di antara bazar yang agak popular di Perak adalah yang terletak di Medan Gopeng, Stadium Indera Mulia, Taman Mewah Tambun, Taman Maju Rapat, Taman Kledang Jaya, Bercham, Tambun, Rapat Setia, Chemor dan Taman Temara.







tempat terakhir yang ingin saya ceritakan adalah di negeri paling cantik di Malaysia, iaitu Johor (hehehe....sebab saya orang Johor). kalau di Johor ni, makanan yang paling dicari-cari adalah ikan pari bakar. wahhhhh~ sedapnya. kalau nak ceritakan tempat yang menarik pula....errrr....semua bazar di Johor memang menarik hehehe..


p/s : puasa-puasa ni...tuan rumah nak edit cantik-cantik pun terseksa hehehe...jadi, agak bersepah sikit la


21 comments:

musz said...

ko mmg zalim ni yana

small cap stock research said...

its good to know about it? where did you get that information?

goooooood girl said...

So good......

gsm slot said...

help me.

quick legal divorce said...

wow, very special, i like it.

loan free at last said...

i think you add more info about it.

e-leeyana said...

musz : apa yg zalimnye...isk tahan sikit la iman tu...kekeke

e-leeyana said...

all da rest visitors...thanks 4 spending ur time on reading my site...

i got dis in4mation 4rm websites but mostly 4rm newspapers n magazines...

malaysia already known wif da delicious spread...maB u cn try it...

about adding more info, i wish i can do it...but after i found more in4mation about it of course...

help u??? errrr....confusing

p/s: ade britney la kt cni kekekeke...layankn je la....

yatie said...

ni letak cte ni musti xlain xbukan sbb xsabo nk balik mkn sodap2 kn...

weiii dngo cte ramai org tggu ko balik nk soh ko jait tulang belut n manik kt baju diorg...diorg ckp jahitan ko lawa....tgn seni la katekn...ble ko nk ajar aku? nk raye da ni...

yatie said...
This comment has been removed by a blog administrator.
e-leeyana said...

hahaha...itu semestinya...

hah?? ye ke?? mak aku tpun aritu ckp cmtu gak...tp ingat memain je...betol ekh upenye? hummm...cmtu aku blek malam raye je la ye...

lalalalalala~

eliey said...

pose la minah....

fusarium solani said...

Yana:
salam singgah dan salam ramadhan.
terima kasih berkunjung ke blog saya.

Hafizan said...

terliurnye baca psl makanan nie...huhu...

e-leeyana said...

toche toche sbb sudi melawat...errr kita ni kn berjiran hehehehe...

sebab puasa la wat entri ni...

fizan...aishhh tahan sket iman tu hehe...awk area selangor...blh2 la g tmpt yg best tu...xlame lg da xde da bazar2 tu sume...rugi...rugi..

y4ku24 said...

Tu dia..orang cite skit je pasal tembikai,takde la kejam mana. Ni ha satu malaysia punya bazar dia crite, mana tak terliur..kesian Irfan kat jepun tuh..huhu

e-leeyana said...

hahaha...ptt la irfan tbe2 ckp bz ade interview ekh...eleh alasan la tu sbnrnyr kn....(irfan, ni bkn ngumpat tau)....

xpe, nti raye sy post pict rendang, ketupat, lemang, sambal kacang huhuhu...

p/s : en. Lukman bwk kn la ole2 tok org2 yg xpulang tu...cian diorg...

arsaili said...

salam..tima kasih singgah..isk22 ni yg syahdu bila tengok bazaar ramadhan...

e-leeyana said...

isk...jgn syahdu syahdu...nti ade mse, pulang la ke tanah air...sy pun syahdu tgk pemandangan kt australia tu....huhu

TokNabe said...

Salam.. tq singgah di blog toknabe. Hehe..bazar/pasar ramdan, boleh dikatakan semua tempat ada. Kat tempat saya simpang renggam boleh dikatakan okey jugak bazar ramadan ni. Dalam banyak2 gerai, gerai yg paling laris ialah gerai jual nasi kerabu. Ntah kenapa...

e-leeyana said...

mungkin sebab nasi kerabu dia sedap kot...terima kasih kerana membalas kunjungan