Tuesday, September 23, 2008

ASAM RAGAM RAMADHAN UUM

fiuhhhh...rasa macam sekejap je berpuasa kan. dah nak berganti dengan Syawal rupanya. esok, 24 September 2008, berangkatlah saya pulang ke kampung. wahhhhh tidak sabarnya.....
cerita pasal bulan Ramadhan ni, memang macam-macam ragam yang ada. terutamanya di institusi pendidikan. tapi, untuk entri kali ni, saya fokuskan pemandangan di sekitar UUM hehe...maklumlah, apabila berpuasa bersama tanggungjawab sebagai mahasiswa/i yang digalas, kadangkala terasa sesak nafas di dada. dalam keletihan, ada ujian, tugasan pun melambak, komitmen lain lagi...kalau nak disenaraikan memang banyak kan tugas sebagai pelajar IPT ni. tapi, apakan daya, itu semua haruslah ditempuhi (kalau nak berjaya). yang tidak seronok bagi saya hanya satu perkara ni sahaja....hummm....berat badan turun 5kg....ayoooo sedih-sedih. bukan senang saya nak capai berat lebih 50kg (memang tidak pernah capai pun hehe tapi hampir-hampir la). tapi saya rasa, mesin penimbang jiran bilik saya tu yang rosak la kan (sedapkan hati sendiri)
tanpa melengahkan masa lagi, mari kita berjalan-jalan di sekitar Universiti Utara Malaysia, Sintok Kedah. kita cuci mata sedikit dengan pemandangan-pemandangan indah yang diwarnai oleh ragam penghuni universiti ini...sedia....mula...
di dpp tnb (kolej saya)...

haaa...keluar sahaja dari bilik, tengah tercari-cari kasut (alamak, kantoi pula kasut yang bersepah tu...buat tidak nampak je la ye) punya la terkejut! fuyoooo besarnya kasut! saiz berapa ni???? hik hik hik...tu haaa rupanya mak kucing yang tengah sarat mengandung sedap tido di rak kasut. tidak mengapa la, kesian pada dia kan. baiklah, mari terus berjalan...seperti biasa, saya akan tunggu rakan saya di bawah. tempat tu kami panggil 'hot spot' (dewan terbuka dpp tnb). sedang sedap menunggu, tiba-tiba macam nak terburai isi perut saya ketawa melihat aksi di bawah ni...

haiii....mereka ni, sebenarnya staf dpp tnb. asal kemana mesti macam ni. bertiga naik motor sama-sama. walhal, masing-masing ada motor sendiri sebenarnya. sikit punya ceria mereka bila naik motor macam ni. tengok la...sengeh je tengok orang...haaa kan dah kena 'snap' gambar kalian, siap masuk di internet lagi hehe...

perpustakaan Sultanah Bahiyah UUM

seperti biasa, saya akan ke kelas. bila ada masa terluang yang agak lama untuk kelas seterusnya, saya akan ke perpustakaan ni. perpustakaan ni memang canggih sistemnya. mula-mula bergelar mahasiswi di sini ala-ala teruja juga la (sebab tidak reti menggunakan mesin-mesin canggih tu). apa yang saya buat di dalam ni, terpulang pada keadaan mata samada keletihan atau pun tidak. kalau tidak, saya akan membaca. kalau ya, saya akan ke bilik muzik untuk berehat sambil dengar lagu (kalau ada). apa yang menarik di sini???

ni la apa yang kebiasaannya berlaku di dalam bilik ini. sedap tau tidur di sini. sejuk, pemandangan pun cantik, sambil dengar lagu. memang lena. apa??? tidak jelas??? baiklah, saya zoom sikit untuk tatapan anda semua...

hehe...aksi ni adalah biasa sebenarnya. termasuklah saya juga....
di dewan kuliah (terutamanya bagi kelas pada waktu petang)

biasa la....bila kelas pada waktu-waktu ni, mata memang berat. lagi-lagi jika kelas yang terlalu ramai bilangan pelajarnya (hampir mencecah 600 orang pelajar dalam satu masa). tumpuan memang sukar untuk diberi. pensyarah pun sukar untuk mengawal kelas. jadi apa yang berlaku??? jom tengok....

haaaa...aksi ni la yang kerap berlaku. ada yang terlena dan yang paling tidak sopan adalah yang bermain laptop ketika kuliah sedang berjalan walaupun sudah ditegur oleh pensyarah. pelajar tu selalu buat hal yang sama, 'chatting' dan buka 'friendster'. (saya yang mengambil gambar, terkecuali la kesalahan etikanya ya hehe).

di bilik pensyarah...

seharian menunggu untuk bertemu dengan pensyarah untuk 'presentation'. mula-mula dikatakan hadir pada jam 1230pm...sampai sahaja, diberitahu pula akan ditangguh pada jam 100pm pula. dengan keletihan teramat sangat dan semangat yang berkobar-kobar untuk pulang ke bilik termati seketika di situ. kami pun menuggu dengan redha. sampai habis papan notis pensyarah kami baca. siap ada pengubahsuaian lagi yang kami lakukan hehe...nak tengok tak aksi kami??? ni dia....

fuhhhh....memang macam nak pengsan menunggu. kami pun apa lagi, sudah tiada segan silu lagi, duduk la dengan aksi macam ni hehe....ayoooo akhirnya selesai juga...

di perjalanan pulang...

yang ini lagi sedih. entah mengapa agaknya, pakcik pemandu bas tersebut tidak mahu berhenti di dpp kami. maka terpaksa la kami menapak. huhuhu penat gila....tapi saya bertemu dengan penawar hati untuk menenangkan jiwa....ini dia....

kuda-kuda peliharaan UUM. nama dia Tipah, Bedah dan Temah. hehe kami suka-suka bagi nama tu. sedap kan....

di akhir rencana, kami sampai dan bertemu dengan katil yang dirindui...wahhhh~ sangat bahagia rasanya....

dpp : dewan penginapan pelajar. tapi bukan la bermakna kami tidur di dalam dewan ya hehe....

15 comments:

etomyam said...

wah, dah balik kampung rupenye, best nye jadi student no...balik awal, datang lambat...he he he. Kirim salam kat abah n mak ye...jgn lupe bawak sesuatu dr kampung

cry4freedom. said...

Haha, tidur dalam kelas. Nak kena baling duster? Ha ha ha.

e-leeyana said...

e tomyam : xbalik lg...mlm ni bru blek...huhu...xsabo nyee...errr bwk ole2 dr kg??? insyallah...klo larat bahu memaut...

e-leeyana said...

cry4freedom : pehh name je pn da mendalam...cry for freedom = agree sgt2...luv peace no war huhu...dewan tu beso...lect nk baling duster pn xsmpi keke...lg 1 die xpki duster sbb die pki slide show je...maB blh baling projector 2 kot hehe

Anonymous said...

wey nape snap pic mak???
mak tgh mencangkong x sopan..
tp comel la..
aku la yg comel tu..hye sape2 nk knal ngan saye..saye yg bj color pink cangkung dpn bilek lecturer tu...
x sempat nk pose sbb x tau plak ade org snap pic...klau x bley kasik pose maut...utk tatapan korg seme huahuahua....

e-leeyana said...

kah kah kah....woooo hang rupanya anonymous tu ekh...hampeh pnye budak...name bdk pink tu natasya hudson kekeke...sape nk knl blh2...

fabaliosa said...

interesting illustration of campus life... anyway... selamat beraya dikampung...

e-leeyana said...

sbnrnya blajar ni mmg stress...mcm2 mslh tmbul...ble jauh dr famili lg...jd, ni la salah 1 cre nk epikan dri...biar xtrase sgt tekanan tu...

da sampi rmh da...mcm serah dri yg lemah sgt2 je kt mak huhuhu...

selamat hari raya juga ya

yatie said...

yessss...yana dah balik...yahu....

warkahraudhah said...

sebuah kehidupan..banyak latar kisah.medamba lagi banyak kisah-kisah pahit manis di alam kampus.salam ramadhan. :)

e-leeyana said...

yatie : ape yg yessss???? i bz la nk wat kueh raye huhuhu...xdpt nk jaitkan kuang3...

warkahraudhah : tinkiu2 sbb sudi melawat...kisah pahit, manis n payau sume ade la...tahan x tahan je la nk laluinya...fiuhhhh

musz said...

macam best je kat uum tu..stadi ok x?

e-leeyana said...

best??? errrr...tgk keadaan kot...kdg2 best kdg2 xberapa best hehe...stadi, fiuhhhhh teruskan berusaha (hah, tu la jwpnnya)

SangPelangi said...

Alat penimbang tu, kat rumah aku disebut Alat Puaka. Hahahaha..
Semalam meter turun, esok naik pula. Itu sebablah namanya puaka. Hehehe..

e-leeyana said...

hoh? smpi cmtu ganas ke namenye??? tp...ade btol gaknye kot...stakat ni, sume penimbang yg aku naik berpuaka...haih...sungguh mengecewakan....